Populární veteránský měsíčník Motor Journal uvedl ve svém letošním čísle 9 dvoustránkovou reportáž z naší Veteran Rallye Ostrava & XIII. ročníku Memoriálu Ing. Františka Procházky. Ačkoliv byl původní text zkrácen a je tak trochu nesrozumitelný, pěkné fotografie vydají za víc než mnohostránkový elaborát…
Článek: V rytmu swingu a deště
Motory i palivové soustavy našich historických automobilů a motocyklů byly v minulosti konstruovány na paliva, která se tehdy vyráběla a prodávala. Díky mnoha ekologickým směrům, kterými je dnes motorismus všemožně omezován, doznala paliva, která se dnes u benzínových pump prodávají, výrazných změn.
Typickým problémem historických motorů je již několik let absence olova v benzínu, a tím nedostatečné mazání ventilů a ventilových sedel vyrobených původními technologiemi. Navíc dnes majitelé historických vozidel čelí dalším velkým problémům, plynoucím ze zvyšujícího se podílu bio-složky (etanolu) v klasickém bezolovnatém benzínu. Všechny v současnosti nabízené benzíny obsahují 5% etanolu, a do budoucna se chystá jeho navýšení na 10%. Podobně, jak k tomu došlo u nafty, kde je v současnosti cca 7% podíl etanolu.
Největším nebezpečím plynoucím z obsahu etanolu v bezolovnatém benzínu je koroze, vznikající při delším skladování benzínu v nádržích historických vozidel. Zatímco dnes jsou palivové soustavy a nádrže automobilů většinou z plastů, nádrže historických strojů jsou nejčastěji vyrobeny ze slitiny olova a cínu.
S hlubokým zármutkem oznamujeme všem příznivcům značky Tatra, že dne 24. 7. 2011 dobojoval svůj životní maratón ve věku 86. let pan Lubomír Rek, vynikající navigátor, manažer továrního týmu Tatra a také jezdec.
Pan Lubomír Rek se narodil 10. června 1925 v Kopřivnici. Bydlel v bezprostřední blízkosti továrny Tatra, od malička měl denní kontakt s automobily vyjíždějícími z vrat továrny, jeho otec byl zaměstnán v závodě Tatra a měl známosti s řidiči. To vše Lubomíru Rekovi tak velmi přiblížilo auta a dění kolem nich, že to nemohlo skončit jinak, než láskou k automobilům na celý život.
V létech 1940-45 vystudoval průmyslovou školu v Ostravě a Brně, z toho půl roku na přelomu let 1943-44 v Berlíně u Technische Nothilfe, kam byl nasazen v rámci školy. Mezi jeho koníčky patřila modelařina, lyžování, plavání a bezmotorové létání na kopřivnickém plachtařském letišti, kde působil i jako instruktor a náčelník letiště. Po ukončení vojenské základní služby nastoupil do zkušebny osobních vozidel, kde se v roce 1949 poprvé setkal se soutěžními a závodními vozy Tatra.
Rallye Hedvábné stezky, která vedla z Moskvy do Soči, přinesla nejen premiéru nového tatrováckého speciálu pro dálkové soutěže, ale i jeho vítězství! Na novém závodním speciálu, který nese oficiální jméno Tatra Jamal 4x4, se pracovalo již před posledním jihoamerickým Dakarem 2011, a hned po něm finišovaly dokončovací práce. Nový vůz nabízí zejména lepší jízdní vlastnosti, optimální rozložení vah mezi přední a zadní nápravu a zcela přepracované tlumení.
Na start Silk Way Rally 2011 vyrazila posádka Aleše Lopraise s těmito plány a ambicemi: „Vždy je naším cílem jet co nejlépe, naplno, a snažit se uspět v těžké konkurenci. Snaha prosadit se na tratích, kde jsou soupeři z Kamazu doma, je naší velkou motivací. Udělali jsme velký krok vpřed, náš tým je početnější, máme za sebou druhou posádku a budeme se bít o čelo, ale nemá význam hovořit o tom, jestli jsme nebo nejsme favority. Máme novou techniku, na které provedeme při Silk Way Rally opravdu ostrý test pro další použití při Dakaru. Konkurence nejen na něm, ale i v Rusku bude skutečně obrovská.“
Fotogalerie se rozrostla o další nové fotografie, které nám poskytli Šárka Rojková, Roman Holbein, Milan Chudej, Siska Křižáková a Vláďa Rojek.
Pokud máte zajímavé fotografie z letošního nebo i s minulých ročníků Memoriálu Ing. Františka Procházky z let 1994 - 2005, a rád by jste je poskytnul pro potřeby našeho klubu a webu, prosím, kontaktujte nás.
Děkujeme!!!
Teplé slunečné počasí a modrá obloha bez jediného mráčku. No není to optimální kulisa pro sraz historických vozidel? Tak právě takové počasí se smálo na účastníky Veteran Rallye Ostrava 2011 & XIII. ročníku Memoriálu Ing. Františka Procházky v neděli ráno na Chatě Koksař v Trojanovicích, kde byl cíl rallye. Škoda jen, že tomu tak nebylo i o den dříve, kdy rallye startovala.
Po sedmnácti letech na den přesně, v sobotu 28. května, a po šestileté přestávce, která nastala po úspěšné FIVA World Rallye - Tour de Moravie 2005, jsme uspořádali další pokračování Memoriálu Ing. Františka Procházky, pořádaného tradičně jako Veteran Rallye Ostrava. A navíc v roce, kdy si připomínáme 40. výročí klubu!!!
Slunečný a teplý konec května, a přes 50 doručených přihlášek dávalo tušit, že se Masarykovo náměstí v centru Ostravy opět zaplní historickými vozidly. Nicméně realita sobotního rána byla jiná. Náměstí zaplnily proudy dešťové vody, které s přibývajícím časem nabývaly na intenzitě a tak rytmus swingu byl narušen nekončícím monotónním hukotem lijáku. Zřejmě nám pršelo štěstí, ale tolik?