foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

News 2011 08 05S hlubokým zármutkem oznamujeme všem příznivcům značky Tatra, že dne 24. 7. 2011 dobojoval svůj životní maratón ve věku 86. let pan Lubomír Rek, vynikající navigátor, manažer továrního týmu Tatra a také jezdec.

Pan Lubomír Rek se narodil 10. června 1925 v Kopřivnici. Bydlel v bezprostřední blízkosti továrny Tatra, od malička měl denní kontakt s automobily vyjíždějícími z vrat továrny, jeho otec byl zaměstnán v závodě Tatra a měl známosti s řidiči. To vše Lubomíru Rekovi tak velmi přiblížilo auta a dění kolem nich, že to nemohlo skončit jinak, než láskou k automobilům na celý život.

V létech 1940-45 vystudoval průmyslovou školu v Ostravě a Brně, z toho půl roku na přelomu let 1943-44 v Berlíně u Technische Nothilfe, kam byl nasazen v rámci školy. Mezi jeho koníčky patřila modelařina, lyžování, plavání a bezmotorové létání na kopřivnickém plachtařském letišti, kde působil i jako instruktor a náčelník letiště. Po ukončení vojenské základní služby nastoupil do zkušebny osobních vozidel, kde se v roce 1949 poprvé setkal se soutěžními a závodními vozy Tatra.

Jeho první soutěží byla v roce 1949 Velká jihočeská soutěž v Českých Budějovicích, kde usedl na sedadlo spolujezdce v posádce Kopečný - Rek na voze T600 a ihned excelovali ziskem zlaté medaile. Největšího úspěchu, kterého si cení, dosáhl Lubomír Rek v listopadu 1959 v posádce Mark - Rek na voze T603 v soutěži Tour de Belgique. Jelo se jeden den a dvě noci, byla to nejsložitější navigační soutěž, která se jela za trvalé mlhy a posádka Mark - Rek skončila na 9. místě v celkovém pořadí a 1. ze zahraničních posádek.

Za svůj druhý největší úspěch považuje Velkou Alpsko-Rakouskou jízdu v roce 1959, kde opět v posádce Mark - Rek na voze T603 získal první místo a zlatou medaili v týmech . V létech 1950-67 absolvoval jako navigátor a druhý pilot desítky zahraničních a domácích soutěží včetně několika mistrovství republiky v posádkách s jezdci Markem, Veřmiřovským, Facem a Chovancem. V roce 1963 byl členem posádky Mark - Rek v prvním ze slavných Marathonů de la Route, tenkrát ještě pořádaným na otevřených silnicích pod názvem Liege - Sofia - Liege. I přes nedokončení tohoto marathonu pro havárii způsobenou prasklou pneumatikou načerpal cenné zkušenosti, které zúročil v dalších ročnících Marathonů de la Route jako Týmový manažer továrních jezdců Tatra. Naposledy v ostré soutěži usedl na sedadlo spolujezdce do Tatry 603, jak jinak než vedle svého nejlepšího kamaráda a přítele Aloise Marka, ve Wartburg Rallye v roce 1967.

Po ukončení aktivní činnosti na soutěžích se podílel s V. Lebedou na řízení doprovodu a plánoval účasti továrních jezdců Tatra v soutěžích. Dále se účastnil na stavbě soutěžních a závodních vozů, hlavně v oblasti motorů. Přišel i s návrhem nasadit T 815 do nejtěžšího podniku světa, Rallye Paříž - Dakar a účastnil se plánování a přípravy první soutěže Paris - Dakar.

Ani po odchodu do důchodu však automobilový sport neopustil. Bedlivě sleduje soutěžní automobilový sport, vedl rychlostní zkoušky na třech ročnících Barum Rallye. Pro jeden z ročníků Barum Rallye objevil a vymyslel společně s Lumírem Galiou RZ Trúba, která se však poprvé jela až při Valašské Rallye 2008 a všichni jezdci si jí velice pochvalovali jako jezdecky velice zajímavou. V letech 1995-96 byl čestným hostem i naší Veteran Rallye Ostrava, Memoriálu Ing. Františka Procházky, spolěčně s Dolou Veřmiřovským, Aloisem Markem a Karlem Lopraisem.

Svými životními zkušenostmi přispěl v létech 2006-09, kdy si už dlouhou dobu užíval odpočinku v důchodu, ke stavbě dvou replik Monopostů T607, když už si novodobí technici nevěděli rady. A i díky jemu opět zaburácel ejektorový motor oranžové T603-2 B5 bratří Hajduškových v Goodwoodu.

Pana Lubomíra Reka si všichni budou navždy pamatovat především jako obětavého a přátelského kolegu a kamaráda, ochotného vždy ostatním pomoci a poradit, který značce Tatra věnoval celý svůj život.

foto clanek 018