Teplé slunečné počasí a modrá obloha bez jediného mráčku. No není to optimální kulisa pro sraz historických vozidel? Tak právě takové počasí se smálo na účastníky Veteran Rallye Ostrava 2011 & XIII. ročníku Memoriálu Ing. Františka Procházky v neděli ráno na Chatě Koksař v Trojanovicích, kde byl cíl rallye. Škoda jen, že tomu tak nebylo i o den dříve, kdy rallye startovala.
Po sedmnácti letech na den přesně, v sobotu 28. května, a po šestileté přestávce, která nastala po úspěšné FIVA World Rallye - Tour de Moravie 2005, jsme uspořádali další pokračování Memoriálu Ing. Františka Procházky, pořádaného tradičně jako Veteran Rallye Ostrava. A navíc v roce, kdy si připomínáme 40. výročí klubu!!!
Slunečný a teplý konec května, a přes 50 doručených přihlášek dávalo tušit, že se Masarykovo náměstí v centru Ostravy opět zaplní historickými vozidly. Nicméně realita sobotního rána byla jiná. Náměstí zaplnily proudy dešťové vody, které s přibývajícím časem nabývaly na intenzitě a tak rytmus swingu byl narušen nekončícím monotónním hukotem lijáku. Zřejmě nám pršelo štěstí, ale tolik?
Přesto se k přejímce na Masarykově náměstí v centru Ostravy začaly od časného rána sjíždět první posádky. Prvním byl Martin Sedláček z Dolní Lutyně s dcerou, který přijel se Škodou Rapid 914 SV z roku 1937 a Jirka Janošek, který nechal stát doma atraktivní MGA a přijel s BMW 321 cabrio (1939), se kterým o pár dnů později vozil na ostravské Zlaté tretře nejrychlejšího muže planety Usaina Bolta. No, alespoň si to u nás dobře umyl…
Nakonec se prezentovalo potěšujících 29 posádek - tou poslední byla dvojice Stanislav Ludvík / Jiří Poživil s Tatrou 603-2 z roku 1967, která přijela až z České Lípy. Nejpočetnější a zároveň nejpestřejší zastoupení na startu měla značka Tatra. Od nejmladší T613, přes T603, T600 a T87, T57A a T57 až po nejstarší vůz rallye, kterým byla Tatra 12 sport z roku 1929 Ing. Jiřího Jurčíka z Karviné.
Novinkou letošního ročníku Veteran Rallye Ostrava bylo tzv. Městské kritérium, kdy se jednotlivé posádky představily ostravským divákům také v pohybu na okruhu, který vedl okolo Masarykova náměstí a přilehlých uliček. První posádky odstartoval v rytmu swingu a dešťových kapek starosta Moravské Ostravy a Přívozu Ing. Jiří Havlíček.
Z Masarykova náměstí se vydaly posádky na Přívoz a po projetí Hošťálkovic a Hlučína čekala na posádky první průjezdní kontrola v Kozmicích, před domem našeho fanouška Petra Chyly. Každý účastník musel z daného místa dojet přesně na vzdálenost 90 m. Poté trasa pokračovala přes Jilešovice, Dobroslavice a Plesnou do Velké Polomi, kde byly připraveny hned dvě průjezdní kontroly, test z historie motorismu a dovednostní prvek - přelití 0,5 litru vody z kanystru do neprůhledné nádoby. Přes Dolní Lhotu dorazily posádky do Vřesiny, kde v areálu Vřesinské strže byl oběd a možnost se svézt s autocrossovým speciálem po trati Vřesinské strže. Ale nebyl zájem…, že by ten déšť? Tak aspoň vyzkoušet souhru posádky, kdy jeden naviguje a druhý popojíždí naslepo magnetickým autíčkem po minitrati - humorný úkol čtvrté průjezdní kontroly.
A opět dle itineráře vstříc dešti - přes Klimkovice, Olbramice, Josefovice a Jistebník do Košatky nad Ostravicí, kde v restauraci Odra je schovaná pátá průjezdní kontrola. A další humorně-dovednostní disciplína. Zaparkuj tři autíčka na setrvačník do garáže. No opět nic jednoduchého. Trať pokračuje přes Petřvald a Trnávku do Kateřinic, kde se posádky stávají součástí Pikniku v obecním parku, který pořádá místí Zahrádkářský svaz. Úkol šesté kontroly je určený spíše odborníkům - poznáte, kolik válců měl motor automobilu s touto klikovou hřídelí?
Během jízdy odpovídaly posádky i na testy z historie a současnosti našeho sponzora - Kofoly a.s. Víte, o kolik méně kofeinu je v Kofole oproti běžným kolovým nápojům? Nebo kdy se poprvé objevila na trhu tradiční Citrocola? Překvapením bylo, že dost posádek na tyto otázky znalo odpověď…
Poslední část tratě vedla přes Hájov, Hukvaldy, Větřkovice a Lubinu do cíle v Kopřivnici, na náměstí před Kulturním domem. Kdo nebloudil, měl na tachometru o cca 90 km více a v jízdním výkaze šest zápisů z průjezdních kontrol. Poslední sedmý zápis čekal na jednotlivé posádky přes cílovou rampou - zastavení 15 palců před tyčí. Zde se pořadatelům alespoň na chvíli podařilo přehlušit déšť, a to v okamžiku, kdy schováni pod střechou Kulturního domu, zahráli účastníkům a divákům muzikanti z Academic Bigbandu Kopřivnice pohodové swingové skladby.
Po prohlídce Technického muzea Tatra přivítal v areálu Kulturního domu účastníky rallye starosta města Kopřivnice Ing. Josef Jalůvka spolu s ředitelem Technického muzea Tatra Ing. Lumírem Kaválkem. Vyhlášením konečných výsledků vyvrcholila soutěžní část Veteran Rallye Ostrava 2011.
Absolutním vítězem Veteran Rallye Ostrava 2011 a držitelem Putovního poháru Memoriálu Ing. Františka Procházky se stal Zdeněk Bastl se svým otcem s vozem Tatra 57A z roku 1938, který zároveň vyhrál i kategorii A1 (vozy vyrobené do roku 1945 vč.). Kategorii A2 (automobily vyrobené v letech 1946 až 1980) vyhrál Igor Hoes z Olomouce s vozem Aero Minor Le Mans z roku 1948 a kategorii M (motocykly vyrobené do roku 1980) si podmanil Tomáš Kyselý z Opavy na Jawě 350 z roku 1968.
Slavnostní ukončení rallye proběhlo na Chatě Koksař v Trojanovicích, kde si členové Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava v AČR připomněli bohatou, čtyřicetiletou historii klubu. Vzpomínky Jožky a Věrky Kopeckých, materiály Rudy Horna nebo DVD záznamy z minulých akcí završily příjemný, deštěm nezkažený veteránský den.