foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

News 2011 11 30Ve více než pětatřicetileté historii evropského titulu Truck of the Year se premiérově dočkal nominace těžký nákladní vůz ze střední Evropy: Tatra 158 Phoenix. Ta se jako první český produkt v dějinách ucházela o titul, který uděluje každoročně mezinárodní jury.

A že si v soutěži nevedla vůbec špatně, o tom svědčí konečné výsledky ankety: vůz Tatra 158 Phoenix se stal nejlépe hodnoceným plněpohonným vozem a v celkovém hodnocení skončil na druhém místě. Gratulujeme!

Výsledky soutěže byly zveřejněny v předvečer zahájení 14. ročníku mezinárodního oborového veletrhu Trailer 2011 v belgickém městě Kortrijk. Skvělý výsledek Tatry je znásoben faktem, že vítězný vůz se řadí do segmentu silničních tahačů dálkové kamionové dopravy. Navíc, jak již bylo uvedeno výše Tatra 158 Phoenix se tak stala pro rok 2012 nejlépe hodnoceným plněpohonným vozidlem v celé soutěži.

Tatra se do soutěže přihlásila za celou dobu historii soutěže vůbec poprvé. Zařazení do skupiny nominovaných vozidel pro rok 2012 předcházela trpělivá a odpovědná práce celé společnosti Tatra, a.s. Zcela nový produkt v segmentu těžkých nákladních vozidel Tatra 158 Phoenix byl představen veřejnosti v druhé polovině letošního roku. Během měsíce září byla přesně podle dlouhodobého plánu spuštěna sériová výroba a nový vůz z Kopřivnice začal sbírat důležité body nejen u cílových skupin zákazníků, ale rovněž u odborné veřejnosti.

Díky svým nezaměnitelným jízdním vlastnostem vycházejícím z dlouhodobě prověřeného a průběžně inovovaného podvozku tzv. tatrovácké koncepce a vysoké přidané hodnotě charakterizované mimo jiné aplikací některých konstrukčních skupin a produktů renomovaných zahraničních výrobců, Tatra 158 Phoenix výrazně oslovila mezinárodní jury Truck of the Year. Novinářská cena International Truck of the Year byla letos udělena již po pětatřicáté. Odbornou porotu soutěže tvoří 24 novinářů reprezentující nejznámější a zároveň nejúspěšnější evropské odborné magazíny se souhrnným měsíčním nákladem svých titulů ve výši cca 600.000 výtisků.

Podle vnitřních předpisů mezinárodní jury Truck of the Year jsou nominována vozidla, která byla veřejnosti představena v uplynulých dvanácti měsících a zároveň zvyšují efektivitu silniční dopravy svými nezpochybnitelnými technickými inovacemi, mírou uživatelského komfortu, bezpečností provozu, ekonomií spotřeby a provozních nákladů a v neposlední řadě též mírou vstřícnosti k zachování životního prostředí.

Tatra 158 Phoenix - technické data

Nový nákladní vůz pohání vznětový řadový šestiválec PACCAR MX chlazený kapalinou ve verzích MX265/300/340/375 (typ označuje výkon v kW) o objemu 12,9 l a přeplňovaný turbodmychadlem s mezichladičem plnícího vzduchu. Díky úpravě výfukových plynů SCR (Selective Catalytic Reduction) umožňuje splnit požadavky emisních limitů Euro 4 a Euro 5.

Převodovka pochází od renomovaného výrobce ZF, a to jak 16stupňová manuální Ecosplit, tak automatizovaná 16stupňová AS-Tronic. Obě uvedené převodovky lze dodat v kombinaci s integrovaným retardérem (intardérem). Spojka je suchá, jednolamelová ZF-SACHS, 430 mm. Ovládání je hydraulické se vzduchotlakovým posilovačem pro manuální převodovky nebo elektronické (bez pedálu spojky a zásahu řidiče) v kombinaci s automatizovanou převodovkou. Přídavná převodovka je jedno nebo dvoustupňová, s výstupem pro připojitelný přední pohon s možností výstupu pomocného pohonu z horní hřídele. Integrovaná do podvozku a sešroubovaná s nosnou rourou.

Nová Tatra Phoenix je vybavena novým podvozkem. Nápravy jsou s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami a uzávěrkou nápravových diferenciálů v základní výbavě (u hnaných náprav). Provedení náprav je buď bez redukce v kolech, k dispozici s převodem 3,385 nebo s redukcemi v kolech, k dispozici s převodem 2,714/2,333, nebo 3,385/2,333. Provedení s centrálním huštěním pneumatik z místa řidiče lze dodat dle požadavku (v kombinaci s vhodnými pneumatikami a disky kol).

Kabina je trambusová, celokovová, sklopná s dvěma či třemi sedadly. V základním provedení denní (krátká), na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Součástí základní výbavy jsou elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, volant nastavitelný ve dvou osách a střešní ventilace. Na přání lze výbavu rozšířit například o automatickou klimatizaci, nezávislé topení nebo vzduchem odpružené sedadlo spolujezdce.

Tradičně fundovaný článek o voze Tatra 158 Phoenix byl zveřejněn v měsíčníku Automobil č. 12/2011 - zde

foto clanek 021