Unikátní rekonstrukci jediného prototypu osobního automobilu s továrním označením Tatra 603 A z pražské vývojové kanceláře ukončili mechanici v kopřivnické renovátorské dílně Ecorra. „Jediný prototyp opustil brány technického vývoje automobilky Tatra Kopřivnice v roce 1962. Vůz se stupňovitou zádí a motorem označeným Tatra 609 šel ihned do jízdních zkoušek, ale nepodařilo se jej prosadit do sériové výroby,“ sdělil ředitel renovátorské firmy Ecorra Vítězslav Hinner. Jen pro úplnost - v bratislavské vývojové kanceláři pod vedením Ing. Mičíka vznikl na základě Tatry 603 A i koncept ambulance, která je vystavena v kopřivnickém muzeu.
Zůstalo tak u jediného „funkčního vzorku“. Ten odkoupil jeden ze zaměstnanců Tatry a jezdil s ním v běžném provozu. „Majitel se snažil auto co nejdéle udržet v provozu za každou cenu. Tím pádem spousta originálních dílů, jako čelní sklo, zadní sklo, lampy zadní, podvozkové díly, díly motoru, byla vyměněna za díly v té době dostupné, ať už pocházející ze sériové Tatry 603, 613, škodovky či žigulíku,“ řekl Hinner. Posledních 18 let podle pracovníků firmy stálo zrezivělé vozidlo pod plachtou na zahradě.
Nový majitel na autě pracoval čtyři roky sám a pak se obrátil na firmu Ecorra. „Když se k nám auto dostalo, bylo ve značně zbědovaném stavu," řekl ředitel Ecorry Vítězslav Hinner. Původní podobu i funkčnost vrátili restaurátoři vozu s pomocí dobových fotografií a informací pamětníků. Opravené auto má podle Hinnera hlavně historickou hodnotu, vzhledem k tomu, že jde o jediný prototyp, dá se jeho cena v penězích vyčíslit těžko. „Přijela k nám de facto jen silueta, která nesla stopy úprav pro používání pro běžné ježdění. Karoserie byla v podstatě shnilá, jen střecha byla v pořádku,“ podotknul mechanik Jaroslav Špaček.
Většina vozu se podle něj dělala komplet nová. „Problém byl i v tom, že to áčko má s šestsettrojkou společnou pouze podlahu a zadní nápravu, jinak je na všem oproti klasické šestsettrojce nějaká úprava.“ Nejsložitější bylo asi udělat okna. „Prototyp, když vyjel, tak měl jenom plastová okna a nikdy se skleněná neudělala. Až to kupoval od podniku do soukromých rukou pan Boháč, aby s tím vůbec mohl na cestu, tak se v továrně navařilo přední okno z šestsettrojky,“ vysvětlil Špaček. Jinak všude zůstala okna plastová. To zadní zřejmě praskalo, a tak se tam později navařil sloupek a okno se rozdělilo na dvě menší.
Při představení (video) vozu nechyběl aní bývalý ředitel kopřivnického muzea Karel Rosenkranz. „Pracoval jsem 27 let v muzeu. To auto jsem viděl, byl to prakticky světový unikát, to byl jediný auťák, který byl vyrobený s touhletou karosérii. Rarita byla, že to mělo motor vzadu chlazený vzduchem,“ řekl Karel Rosenkranz, který pamatuje, jak vůz Tatra 603 A před 50 lety vypadal. „Byla to taková modernizace. Ale od toho auta se upustilo a pokračovalo se ve vývoji šestsettrojky.“ Rekonstruovaný vůz se mu velmi líbí. „Jsem nadšený. Ten původní prototyp neměl tak krásný lak jako je tady. To se tenkrát nastříkalo černou barvou na surovou karosérii, byl to prostě surový prototyp. Až potom ten nový majitel to dával dohromady,“ doplnil Karel Rosenkranz.
Zajímavá diskuze se k modelu Tatra 603A rozběhla i na webových stránkách ihned.cz, kde je zmiňován i fabrický návrh Tatry 603, jehož otcem byl Josef Svoboda z Tatry Kopřivnice. Byla to reakce na návrh vozu Valuta od Františka Kardause z Prahy a na návrh modelu od sochaře Zdeňka Kováře z Uherského Hradiště. Za návrh Františka Kardause se postavil mj. Vladimír Popelář z pražské kanceláře Tatry, ale již zmiňovaný Josef Svoboda z Tatry Kopřivnice se stavěl spíše k návrhu Zdeňka Kováře. Výsledný návrh z kopřivnické Tatrovky od Josefa Svobody byl nakonec kompromisem obou návrhů, ale i tak se do výroby nedostal a zůstal v zapomění… Nutno podotknout, že tyto návrhy předcházely původnímu vozu Tatra 603 a s návrhy Tatry 603A nijak nesouvisely.
A na závěr ještě pár fotek Tatry 603 Coupé. Že o takovém modelu nevíte? Z toho si nic nedělejte, já také ne…