foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

News 2023 05 25O předposledním květnovém víkendu se členové našeho klubu zúčastnili se svými veterány dvou významných ostravských akcí. Tou první byla Ostravská muzejní noc 2023, která proběhla v sobotu 20. května od 18 hod. až do půlnoci.

Letošního 14. ročníku se zúčastnilo přes třicet ostravských institucí a organizací, které se věnují kultuře, vzdělávání nebo jiným sociálním aktivitám. Návštěvníci tak mohli během odpoledních, či večerních hodin zdarma navštívit a prohlédnout si mnohá muzea, galerie, technické památky, kluby, uměleckou školu, rádio i radnici. Navíc Dopravní podnik Ostrava zajišťoval „muzejní linky“, které dopravovali návštěvníky mezi jednotlivými objekty zdarma.

Náš klub podpořil členy Kroužku přátel městské hromadné dopravy, který v areálu Depa Dopravního podniku Ostrava v Ostravě - Martinově vystavoval historická vozidla používané v hromadné dopravě osob. S členy tohoto spolku spolupracujeme již delší dobu a vždy se těšíme, jakým historickým autobusem oživí Masarykovo náměstí při startu naší Veteran Rallye Ostrava.

Tentokrát v areálu depa vystavili historické tramvaje, trolejbusy a autobusy, některé z nich i po areálu vozili návštěvníky. Ani nedokáži říci, zda největší radost z toho měli děti nebo jejich tatínkové… Během akce probíhali komentované prohlídky, hry a různé dovednostní úkoly pro děti a kouzlo začátků minulého století pomohli dokreslit i členové souboru ELA, zabývající se historickým tancem a odíváním.

Členové našeho klubu doplnili tuto mozaiku o pět historických automobilů, konkr. Jirka Veřmiřovský představil Tatru 54 (1931), Radim Spurný americký Ford Super DeLuxe V8 (1948), Rojíčkové málo vídanou Škodu 1201 Sedan (1957) s pravostranným řízením, Milan Chudej majestátný Opel Senator A (1979) a David Gavroň „lidovku“ Škoda 105 L (1981). Výstavku doplnil p. Pivoda s Moskvičem 412 (1973) a bílá Tatra 87 (1948). Navíc Jiří Boháček, šéf Kroužku přátel MHD, věnoval vystavovatelům materiály o historii Ostravské městské hromadné dopravy a zajistil občerstvení.

Jako Tatrováky nás samozřejmě nejvíce potěšilo, že nejstarším exponátem DP Ostrava je tramvaj, resp. motorový kolejový vůz č. 25, který vyrobila Kopřivnická továrna na stavbu vozů, akciová společnost v roce 1919. Vůz je renovován do stavu z konce 30. let, kdy byl provozován Společností moravských místních drah. A že sloužil dobře, dokumentuje i fakt, že z osobní dopravy byl vyřazen až v roce 1972…

Tatrovácké kořeny představovaly i tramvajové motorové vozy z doby nedávno minulé, které byly vyráběné Vagónkou Tatra, národním podnikem v Praze - Smíchově, později v ČKD Praha, oborovém podniku - závod Tatra Smíchov. Zde šlo o tramvaje T1 (Žehlička), T2, resp. T3. Populární a nepřehlédnutý byl i třínápravový trolejbus Tatra T400/IIIA z roku 1954, který byl rovněž vyroben Vagónkou Tatra v Praze - Smíchově. Tento konkr. vůz nikdy nejezdil v Ostravě, ale v Praze, a z osobní dopravy byl vyřazen v roce 1967.

Trochu bokem zájmu stála ojedinělá Nůžková pracovní plošina PT-350 na podvozku Tatra 815-2 4x4 z roku 1992. A protože neměla kolejový adaptér, byla používána hlavně na trolejbusových a zakrytovaných tramvajových tratích nebo při montáží a údržbě elektricky ovládaných výhybek. Do „důchodu“ odešla v roce 2019.

Následující den, v neděli 21. května od 11 do 20 hod. probíhal v industriálním prostředí Trojhalí Karolína již 6. ročník rodinného kulturního festivalu Ostravský kompot 2023. Program byl naplánován jak do vnitřních prostor Trojhalí vč. sklepu, tak v jeho okolí.

Náš klub byl cca 3 týdny před akcí osloven produkcí Trojhalí Karolína, zdali bychom se této akce nechtěli zúčastnit. Slovo dalo slovo a tak jsme připravili malou expozicí tatrovek. Jirka Veřmiřovský s Táňou přivezli Tatru 54 (1931) a Tatru 613 (1977), a Vladimír Rojíček představil ikonickou Tatru 87 (1948). Přehlídku tatrovek a minipartu členů klubu doplnil Milan Chudej s dcerkou Helenkou a zlatým Oplem Senator A (1979).

Původně jsme chtěli sebou vzít i Party stan a sezení, ale nakonec jsme se rozhodli, že to brát nebudeme. Vlastně jsme ani nevěděli, co od této akce máme čekat a jak to bude probíhat. Posezení vč. stolů zajistila produkce Trojhalí Karolína v čele s Mario Karabinem a jako Party stan posloužil jedna ze dvou „slunečníků“ či „altánů“, které jsou součástí zeleně mezi obytným komplexem a Trojhalí. Zkrátka ideální místo, relativně blízko od aut, relativně daleko od davů návštěvníků a hlasité hudby.

A co nás vlastně čekalo? Akce byla volně přístupná a pořadatelé chtěli představit a ukázat návštěvníkům tvořivé Ostraváky ve všech možných oborech, od umělců, gastra, přes lokální výrobce a prodejce, designéry, sportovce až po neziskové a sociální podniky. Součásti Ostravského kompotu byla i akce „Fajná rodina“, kterou organizuje Magistrát města Ostravy. K dispozici byly vnitřní a venkovní podia (v dnešním jazyce „stage“), kde vystupovali místní kapely a umělci. Roztomilí byli hlavně malí hasiči - Lvíčátka a jejich profesionální zápas s ohněm!

Obě zmíněná pódia doplnil i program v jinak nepřístupných katakombách, kde se nacházel „Sklep Stage“ s barem, kde kromě hudby hovořila Kateřina Huberová se svými hosty v její Talk Show. Já jsem si např. vyslechl rozhovor s architektem Ondřejem Vysloužilem, ředitelem ostravského Městského ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA). Zajímavé povídání o tom, jak vytvářet a formovat město pro spokojený život a trávení volného času jejich obyvatelů napříč generacemi…

Obě dvě akce byly příjemné, přálo nám počasí, vystavené vozy si našly své obdivovatele a množství návštěvníků svědčilo o tom, že se akce líbily. Tak třeba zase za rok…

foto clanek 110

foto clanek 111

foto clanek 112

foto clanek 113

foto clanek 114

foto clanek 115

foto clanek 116

foto clanek 117

foto clanek 117

foto clanek 117

foto clanek 117