O předposledním květnovém víkendu se členové našeho klubu zúčastnili se svými veterány dvou významných ostravských akcí. Tou první byla Ostravská muzejní noc 2023, která proběhla v sobotu 20. května od 18 hod. až do půlnoci.
Letošního 14. ročníku se zúčastnilo přes třicet ostravských institucí a organizací, které se věnují kultuře, vzdělávání nebo jiným sociálním aktivitám. Návštěvníci tak mohli během odpoledních, či večerních hodin zdarma navštívit a prohlédnout si mnohá muzea, galerie, technické památky, kluby, uměleckou školu, rádio i radnici. Navíc Dopravní podnik Ostrava zajišťoval „muzejní linky“, které dopravovali návštěvníky mezi jednotlivými objekty zdarma.
Náš klub podpořil členy Kroužku přátel městské hromadné dopravy, který v areálu Depa Dopravního podniku Ostrava v Ostravě - Martinově vystavoval historická vozidla používané v hromadné dopravě osob. S členy tohoto spolku spolupracujeme již delší dobu a vždy se těšíme, jakým historickým autobusem oživí Masarykovo náměstí při startu naší Veteran Rallye Ostrava.
Tentokrát v areálu depa vystavili historické tramvaje, trolejbusy a autobusy, některé z nich i po areálu vozili návštěvníky. Ani nedokáži říci, zda největší radost z toho měli děti nebo jejich tatínkové… Během akce probíhali komentované prohlídky, hry a různé dovednostní úkoly pro děti a kouzlo začátků minulého století pomohli dokreslit i členové souboru ELA, zabývající se historickým tancem a odíváním.
Členové našeho klubu doplnili tuto mozaiku o pět historických automobilů, konkr. Jirka Veřmiřovský představil Tatru 54 (1931), Radim Spurný americký Ford Super DeLuxe V8 (1948), Rojíčkové málo vídanou Škodu 1201 Sedan (1957) s pravostranným řízením, Milan Chudej majestátný Opel Senator A (1979) a David Gavroň „lidovku“ Škoda 105 L (1981). Výstavku doplnil p. Pivoda s Moskvičem 412 (1973) a bílá Tatra 87 (1948). Navíc Jiří Boháček, šéf Kroužku přátel MHD, věnoval vystavovatelům materiály o historii Ostravské městské hromadné dopravy a zajistil občerstvení.
Jako Tatrováky nás samozřejmě nejvíce potěšilo, že nejstarším exponátem DP Ostrava je tramvaj, resp. motorový kolejový vůz č. 25, který vyrobila Kopřivnická továrna na stavbu vozů, akciová společnost v roce 1919. Vůz je renovován do stavu z konce 30. let, kdy byl provozován Společností moravských místních drah. A že sloužil dobře, dokumentuje i fakt, že z osobní dopravy byl vyřazen až v roce 1972…
Tatrovácké kořeny představovaly i tramvajové motorové vozy z doby nedávno minulé, které byly vyráběné Vagónkou Tatra, národním podnikem v Praze - Smíchově, později v ČKD Praha, oborovém podniku - závod Tatra Smíchov. Zde šlo o tramvaje T1 (Žehlička), T2, resp. T3. Populární a nepřehlédnutý byl i třínápravový trolejbus Tatra T400/IIIA z roku 1954, který byl rovněž vyroben Vagónkou Tatra v Praze - Smíchově. Tento konkr. vůz nikdy nejezdil v Ostravě, ale v Praze, a z osobní dopravy byl vyřazen v roce 1967.
Trochu bokem zájmu stála ojedinělá Nůžková pracovní plošina PT-350 na podvozku Tatra 815-2 4x4 z roku 1992. A protože neměla kolejový adaptér, byla používána hlavně na trolejbusových a zakrytovaných tramvajových tratích nebo při montáží a údržbě elektricky ovládaných výhybek. Do „důchodu“ odešla v roce 2019.
Následující den, v neděli 21. května od 11 do 20 hod. probíhal v industriálním prostředí Trojhalí Karolína již 6. ročník rodinného kulturního festivalu Ostravský kompot 2023. Program byl naplánován jak do vnitřních prostor Trojhalí vč. sklepu, tak v jeho okolí.
Náš klub byl cca 3 týdny před akcí osloven produkcí Trojhalí Karolína, zdali bychom se této akce nechtěli zúčastnit. Slovo dalo slovo a tak jsme připravili malou expozicí tatrovek. Jirka Veřmiřovský s Táňou přivezli Tatru 54 (1931) a Tatru 613 (1977), a Vladimír Rojíček představil ikonickou Tatru 87 (1948). Přehlídku tatrovek a minipartu členů klubu doplnil Milan Chudej s dcerkou Helenkou a zlatým Oplem Senator A (1979).
Původně jsme chtěli sebou vzít i Party stan a sezení, ale nakonec jsme se rozhodli, že to brát nebudeme. Vlastně jsme ani nevěděli, co od této akce máme čekat a jak to bude probíhat. Posezení vč. stolů zajistila produkce Trojhalí Karolína v čele s Mario Karabinem a jako Party stan posloužil jedna ze dvou „slunečníků“ či „altánů“, které jsou součástí zeleně mezi obytným komplexem a Trojhalí. Zkrátka ideální místo, relativně blízko od aut, relativně daleko od davů návštěvníků a hlasité hudby.
A co nás vlastně čekalo? Akce byla volně přístupná a pořadatelé chtěli představit a ukázat návštěvníkům tvořivé Ostraváky ve všech možných oborech, od umělců, gastra, přes lokální výrobce a prodejce, designéry, sportovce až po neziskové a sociální podniky. Součásti Ostravského kompotu byla i akce „Fajná rodina“, kterou organizuje Magistrát města Ostravy. K dispozici byly vnitřní a venkovní podia (v dnešním jazyce „stage“), kde vystupovali místní kapely a umělci. Roztomilí byli hlavně malí hasiči - Lvíčátka a jejich profesionální zápas s ohněm!
Obě zmíněná pódia doplnil i program v jinak nepřístupných katakombách, kde se nacházel „Sklep Stage“ s barem, kde kromě hudby hovořila Kateřina Huberová se svými hosty v její Talk Show. Já jsem si např. vyslechl rozhovor s architektem Ondřejem Vysloužilem, ředitelem ostravského Městského ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA). Zajímavé povídání o tom, jak vytvářet a formovat město pro spokojený život a trávení volného času jejich obyvatelů napříč generacemi…
Obě dvě akce byly příjemné, přálo nám počasí, vystavené vozy si našly své obdivovatele a množství návštěvníků svědčilo o tom, že se akce líbily. Tak třeba zase za rok…