41. ročník Kowax Valašská Rally ValMez 2023 otevřel v první dubnový víkend letošní seriál Mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Populární „Valaška“ přivítala na startu 60 posádek vč. historiků. Dvoudenní program soutěže vyvrcholil v neděli 2. dubna super rychlostní polokruhovou zkouškou č. 15 a 16 v areálu Dolní oblasti Vítkovice (zkráceně DOV). Diváci tak poprvé mohli vidět rally vozy v plném nasazení v centru Ostravy!
Unikátním areál Dolní oblasti Vítkovice, kde se v letech 1828 až 1998 těžilo uhlí a vyrábělo surové železo, nabídlo 4,1 km dlouhou rychlostní zkoušku, kterou každá posádka absolvovala dvakrát. Soutěžní rally speciály se tak proplétaly mezi vysokými pecemi, plynojemem - jenž je nyní přestavěn na multifunkční aulu Gong a mnoha dalšími industriálními zákoutími. Dění na trati komentoval s grácií sobě vlastní ostravský novinář, spisovatel a motoristický komentátor Martin Straka.
Součástí skoro celodenního doprovodného programu v areálu DOV byly expozice driftovacích nebo tuningových automobilů, dakarského speciálu Tatra Jamal Evo III. týmu Fesh-Fesh (s motorem MKR-Renault…), motokár, RC a sběratelských modelů, formule a elektro auta z TÚ-VŠB Ostrava a občerstvení… Diváci se mohli svézt po trati rychlostní zkoušky s Pavlem Valouškem ml. v jeho Mitsubishi Lancer Evo 9. Součástí programu byl i 1. ročník Valašské Rally RC modelů, ukázky záchranářské techniky, otočný a nárazový trenažér, stánek Besipu, soutěže pro děti či koncerty hudebních skupin. Náš Tatra Veteran Sport Club Ostrava byl pořadateli rally osloven s prosbou o zajištění expozice historických vozidel. Na starost si to chtě-nechtě vzal David Gavroň, který si s různými manažery organizačního týmu a jejich názory užil své...
I když nedělní rychlostní zkouška startovala až ve čtvrt na tři odpoledne, sraz všech, kteří zajišťovali doprovodné programy, byl do půl deváté ráno. A bohužel nás všechny od rána, kromě deště a velmi chladného počasí, doprovázely i organizační zmatky. Plánky, kde co bude stát, byly alespoň v našem případě jen jakýmsi „nástřelem k diskuzi“. Místo, kde jsme nakonec stáli, bylo až třetí v pořadí. Navíc na jedné straně byli pořadatelé rally, na druhé straně zaměstnanci DOV a mezi nimi chaotická komunikace… A vlastní předání označení pro vystavovatele veteránů? No comment!
Doprovodný dopolední program de facto řídil a koordinoval Martin Gregor a jeho zkušený pořadatelský tým ze Steelringu v Třinci. O jeho kvalitách jsme se přesvědčili v roce 2019, kdy Veteran Rallye Ostrava končila na třinecké motokárové trati… Ale abych jen nehanil, šlo o první akci tohoto druhu a pokud se pořadatelé a manažeři poučí a pochopí určité „zákonitosti“ těchto akcí, může vzniknout zajímavá tradice.
Během dopoledne přestalo pršet, trochu se vyčasilo, jen ta zima zůstala. Přesto areál DOV zaplnily početné zástupy diváků, kteří si prohlédli i „naši“ expozici autoveteránů. Před multifunkční aulou Gong stálo nakonec 18 automobilů vč. závodního speciálu Saab 96 Rally z roku 1961. Prezentaci vévodily automobily značky Tatra (typy T54, T75, T87, T603 a T613), ale své zastoupení zde měly i značky Moskvič, Chevrolet, Citroën, Ford, GMC, Opel, Polski Fiat, Škoda a Trabant.
Kromě aut členů našeho klubu tam byli i vozy členů Old Fiat Clubu z Frýdku - Místku a dalších, kteří projevili zájem o účast na této akci. Navíc každý autoveterán byl opatřen popiskem se základními technickými daty a historickými údaji. Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří se na realizaci této expozice podíleli. Děkuji !!!