foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

News 2022 01 02

Saúdskoarabská Džidda a Valašsko se dva dny před startem 44. ročníku Dakaru zahalily do smutku. Ve Frenštátu pod Radhoštěm po krátké nemoci zemřela jedna z legend slavné soutěže - Monsieur Dakar Karel Loprais. Šestkrát soutěž vyhrál ještě na africkém kontinentu, čtyřikrát byl druhý a jednou třetí. Poprvé startoval v roce 1986, naposledy v roce 2006, kdy odstoupil kvůli následkům tři roky staré vážné havárie, při níž si zlomil páteř. Dokud mu to zdraví dovolilo, jezdil v doprovodu svého synovce a pokračovatele Aleše Lopraise.

„Strejda pro mne byl nejprve velký vzor, pak učitel a parťák, když jsem mu dělal v roce 2006 navigátora. I později mi radil. Moc toho nenamluvil, ale co řekl, to sedělo. Byl duší a maskotem týmu. I když už s námi nejezdil, sledoval, jak si vedu, a Dakary dál prožíval, jako by sám závodil. Pro nás to je velká rána," vzkázal Aleš Loprais. Jeho posádka bude startovat i v nadcházejícím ročníku soutěže, která začíná na Nový rok. „Už kvůli Karlovi, který je legendou i pro ty, kteří ho neznali a nezávodili s ním," dodal.

Čtyři Dakary vedle Karla Lopraise seděl jako navigátor Josef Kalina, dva spolu vyhráli. Byl i u havárie v roce 2003. „Skočili jsme přes dunu, ale její odvrácená strana byla jiná, než jsme čekali. Tatra udělala několik kotrmelců... Já to odnesl pohmožděním krčních obratlů, Karel zlomením obratle páteře. Obdivoval jsem, že se dokázal vrátit. Vždycky kolem sebe šířil dobrou náladu. Moc toho nenamluvil, ale jeho vtipné glosy seděly. Když ho něco štvalo, zavřel to v sobě," vyprávěl už před lety Kalina, který pojede nadcházející Dakar jako navigátor Radovana Kazarky v kategorii Klasik s legendární Tatrou 815 - Puma.

Loprais spojil celý život s automobilkou Tatra. V osmnácti letech v Kopřivnici nastoupil jako dělník, později si udělal zkoušky na automechanika a v polovině osmdesátých let se stal zkušebním jezdcem nové terénní Tatry 815. Když se vedení podniku rozhodlo vyslat na Dakar dvě posádky, byl vybrán jako řidič „dvojky", jedničkou byl Zdeněk Kahánek.

Loprais první ročník nedokončil, pořadatelé ho poslali do bažin. O dva roky později vybojoval svoje první vítězství. Po tom třetím v roce 1996 získal přezdívku Monsieur Dakar - Pan Dakar. Celkem vyhrál šestkrát. „Každý Dakar je jiný, to není fráze, ale fakt. Závodil jsem s několika typy, šestikolky byly výborné, ale čtyřkolka Puma, nebo taky Hasičák, bylo svého času nejlepší terénní auto nejen na Dakaru," zavzpomínal před pár roky.

V roce 2008 vyhořel jeho rodinný dům v Tiché na předměstí Frenštátu pod Radhoštěm. „Plakal jsem, protože mi požár zničil Beduíny, které jsem získal za vítězství na Dakaru. Zároveň jsem poznal, co to je přátelství. Hodně lidí, i neznámých, mi pomohlo při stavbě nového domu. Vždycky jsem se snažil lidem pomáhat, rozdávat dobrou náladu, a teď se mi to vrátilo," vzpomínal.

Škoda, že se k němu za života zachovala trochu macešsky Tatra, která sice vystavuje slavná auta, s nimiž závodil, ale nedokázala ho více podpořit a využít legendu, která ji proslavila ve světě. „Já nedám na Tatru dopustit, je to můj život, a bude až do konce," jeho několik let stará slova se bohužel v noci na čtvrtek naplnila...

 

Karel Loprais (Datum a místo narození: 4. března 1949, Ostrava)

Kariéra: vyučený zámečník pracoval jako zkušební řidič Tatry Kopřivnice, od poloviny 80. let se soustředil na závodění, po skončení aktivní kariéry (na Dakaru naposledy startoval v roce 2006) pomáhal synovci Aleši Lopraisovi, který zdědil jeho závodnické geny

Největší úspěchy: šestinásobný vítěz Rallye Dakar v kategorii kamionů (1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001); čtyřikrát druhý (1987, 1996, 2000 a 2002) a jednou třetí (1992); šesté místo v absolutním pořadí Rallye Dakar (1994); druhé místo v závodě Paříž-Moskva-Peking (1992); vše s vozy Tatra

Rodina: s manželkou Danuší měl syny Tomáše a Leoše

Ocenění: v roce 2000 se spolu s Františkem Šťastným stal vítězem hlasování o Českého automobilového a motocyklového závodníka století, které vyhlásil Autoklub České republiky ve spolupráci se Svazem veteránů závodníků AČR a redakcí Světa motorů; trojnásobný vítěz ankety Zlatý volant v kategorii rallye (1992, 1996 a 1999), držitel Ceny Zdeňka Vojtěcha za přínos motoristickému sportu (2006); v roce 2017 mu prezident Miloš Zeman udělil medaili Za zásluhy.

 

Ostatní:

Karel Loprais, pro své úspěchy i velký smysl pro fair play přezdívaný "Monsieur Dakar", zůstává dodnes třetím nejúspěšnějším účastníkem Dakaru - vícekrát než on vyhráli slavnou rallye jen Francouz Stéphane Peterhansel (šestkrát mezi motocykly, osmkrát mezi automobily) a Rus Vladimir Čagin (sedmkrát mezi kamiony).

Valašský patriot rád poslouchal country hudbu, jeho velkou zálibou byla renovace automobilových veteránů. Mimo jiné pečlivě zrekonstruoval modrou Tatru 805, se kterou Jiří Hanzelka podnikl mezi roky 1959 až 1964 cestu do řady států Asie i Oceánie (druhý, červený vůz, který řídil Miroslav Zikmund, patří tatrováckému muzeu).

Karel Loprais spolupracoval i s naším Tatra klubem, byl čestným hostem a startérem prvních tří ročníků Veteran Rallye Ostrava (společně s Františkem Šťastným). Ale pořadatele i účastníky Veteran Rallye Ostrava dál několikrát svou účastí podpořil, naposledy v roce 2016. Letos 12. listopadu měl být jedním z kmotrů knihy o historii Veteran Rallye Ostrava na Rajské boudě v Malenovicích, ale smluvní povinnosti ho zavály v ten den do Prahy...

 

Čest tvojí památce!

Karel Felt, Sport.cz, Právo, 30. 12. 2021, doplnil vr

 

foto clanek 088

foto clanek 074

foto clanek 075

foto clanek 076

foto clanek 077

foto clanek 078

foto clanek 079

foto clanek 080

foto clanek 081

foto clanek 082

foto clanek 083

foto clanek 084

foto clanek 085

foto clanek 086

foto clanek 087