foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

News 2019 02 14Dne 14. února 2019 oslaví 100 let člověk, který se zasloužil o propagaci vozidel značky Tatra ve světě. Jeho jméno, které zná snad každý Čech, a každý Tatrovák, je cestovatel a spisovatel Miroslav Zikmund.

Narodil se v Plzni, avšak většinu života prožil ve Zlíně. A společně se svým nerozlučným kamarádem Jiřím Hanzelkou - s parťákem na cestách a necestách, vyrazili v letech 1947 až 1950 s Tatrou 87 do Afriky a Jižní Ameriky. Trasa měřila cca 67 000 km a během ní navštívili přes 44 zemí.

Tatra 87 byla poprvé představena v roce 1936, a jak bylo trefně řečeno, už v té době byla jako zjevení. Byla a dodnes je Tatra 87 elegantní a nadčasová, a zvuk tohoto třílitrového osmiválce s 55 kW lahodí uchu. Plně naložená Tatřička zvládala všechny cesty necesty vcelku bez poruch a problémů, jak říká pan Zikmund. Na otázku Světa Motorů, že to auto muselo mít velmi dobrou duši, odpověděl: „Však jsme si jí také ve chvílích odpočinku pohladili po zadečku, tatřičku, vždyť to byla jediná ženská v našem kolektivu. A nikdy jsme nezanedbávali preventivní servis, olej jsme měnili často a v sebehorších podmínkách.“ Nejtěžší oprava prý bylo prasklé přední péro v Kordillerách, kdy jeden z nich musel zůstat u auta a druhý šel shánět jiné, a to pak museli řezat ruční pilkou na železo, protože nesedělo.

Nicméně tito dva pánové, známí též pod zkratkou H+Z, byli první na světě, jež dokázali s touto Tatrovkou projet samostatně Núbijskou pouští na pomezí Egypta a Súdánu. Prožili s ní i, za podivných okolností, havárii, kdy si jim někdo pohrál s brzdami. Nicméně měli štěstí v neštěstí, neboť mohli o pár set kilometrů dále, v egyptské Alexandrii, vyměnit poškozenou Tatru 87 za jinou a dokončit tuto cestu.

Velký úspěch jejich cesty byl podle pana Zikmunda i v tom, že se vždy k obyvatelům území, kterými projížděli, vč. Pygmejů, chovali zdvořile a s úctou, což dnešní společnosti chybí. Ukazovat tzv. zpanštělý postoj, by byl podle pana Zikmunda katastrofální omyl. Z této své 1. cesty vydali H+Z pět knížek, tři o Africe a dvě o Jižní Americe. Posléze ještě vyrazili Tatrou 805, ale to už je jiná kapitola, o tom třeba někdy jindy.

Tímto přejeme panu Zikmundovi všechno nejlepší ke jeho stým narozeninám, hodně spokojenosti, vitality, životního elánu, a hlavně hodně zdraví! To není jenom přáním mým, ale všech členů Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava v AČR.

jh, s použitím materiálu z časopisu Svět Motorů 7/2019

 

foto clanek 051

 

foto clanek 052

 

foto clanek 053

 

foto clanek 054

 

foto clanek 055

 

foto clanek 056

 

foto clanek 057

 

foto clanek 058

 

foto clanek 059