foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Nový ročník se blíží!

Steel Ring TrinecDne 25. května 2019 bude startovat z Masarykova náměstí Veteran Rallye Ostrava 2019, která letos zavede účastníky přes Orlovou a kolem Těrlické přehrady do Třince, na závodní trať Steel Ring.

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

News 2019 02 14Dne 14. února 2019 oslaví 100 let člověk, který se zasloužil o propagaci vozidel značky Tatra ve světě. Jeho jméno, které zná snad každý Čech, a každý Tatrovák, je cestovatel a spisovatel Miroslav Zikmund.

Narodil se v Plzni, avšak většinu života prožil ve Zlíně. A společně se svým nerozlučným kamarádem Jiřím Hanzelkou - s parťákem na cestách a necestách, vyrazili v letech 1947 až 1950 s Tatrou 87 do Afriky a Jižní Ameriky. Trasa měřila cca 67 000 km a během ní navštívili přes 44 zemí.

Tatra 87 byla poprvé představena v roce 1936, a jak bylo trefně řečeno, už v té době byla jako zjevení. Byla a dodnes je Tatra 87 elegantní a nadčasová, a zvuk tohoto třílitrového osmiválce s 55 kW lahodí uchu. Plně naložená Tatřička zvládala všechny cesty necesty vcelku bez poruch a problémů, jak říká pan Zikmund. Na otázku Světa Motorů, že to auto muselo mít velmi dobrou duši, odpověděl: „Však jsme si jí také ve chvílích odpočinku pohladili po zadečku, tatřičku, vždyť to byla jediná ženská v našem kolektivu. A nikdy jsme nezanedbávali preventivní servis, olej jsme měnili často a v sebehorších podmínkách.“ Nejtěžší oprava prý bylo prasklé přední péro v Kordillerách, kdy jeden z nich musel zůstat u auta a druhý šel shánět jiné, a to pak museli řezat ruční pilkou na železo, protože nesedělo.

Nicméně tito dva pánové, známí též pod zkratkou H+Z, byli první na světě, jež dokázali s touto Tatrovkou projet samostatně Núbijskou pouští na pomezí Egypta a Súdánu. Prožili s ní i, za podivných okolností, havárii, kdy si jim někdo pohrál s brzdami. Nicméně měli štěstí v neštěstí, neboť mohli o pár set kilometrů dále, v egyptské Alexandrii, vyměnit poškozenou Tatru 87 za jinou a dokončit tuto cestu.

Velký úspěch jejich cesty byl podle pana Zikmunda i v tom, že se vždy k obyvatelům území, kterými projížděli, vč. Pygmejů, chovali zdvořile a s úctou, což dnešní společnosti chybí. Ukazovat tzv. zpanštělý postoj, by byl podle pana Zikmunda katastrofální omyl. Z této své 1. cesty vydali H+Z pět knížek, tři o Africe a dvě o Jižní Americe. Posléze ještě vyrazili Tatrou 805, ale to už je jiná kapitola, o tom třeba někdy jindy.

Tímto přejeme panu Zikmundovi všechno nejlepší ke jeho stým narozeninám, hodně spokojenosti, vitality, životního elánu, a hlavně hodně zdraví! To není jenom přáním mým, ale všech členů Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava v AČR.

jh, s použitím materiálu z časopisu Svět Motorů 7/2019

 

foto clanek 051

 

foto clanek 052

 

foto clanek 053

 

foto clanek 054

 

foto clanek 055

 

foto clanek 056

 

foto clanek 057

 

foto clanek 058

 

foto clanek 059