foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

News 2016 11 17aneb Volkswagen provozuje muzeum, ve kterém pomalu nenarazíte na Volkswagen, ale třeba na Tatru 87. Je běžné, že automobilky provozují svá muzea, těžko bychom našli jakkoli významnější značku, která takové muzeum nemá. Jejich exponáty jsou vcelku obvyklé - všechny klíčové modely, pár prototypů, nějaký ten sportovní speciál a nějaké ty výjimečnosti pro rozšíření obzorů. A pochopitelně, ve všech případech půjde o automobily jedné značky či alespoň jedné firmy, která za nimi stojí. Volkswagen, momentálně největší automobilka světa, to ale má trochu jinak. Provozuje muzeum, ve kterém se po autech značky VW budete muset pomalu shánět.

Že by Němci zanevřeli na vlastní historii a v muzeu své značky ukazovali ve stínu Dieselgate raději cizí, podobnou aférou neposkvrněná auta? Je to lákavá konspirační teorie, realita je ale jiná. Nakonec kdokoliv, kdo navštívil wolfsburské Stiftung AutoMuseum Volkswagen ví, že tato automobilka má muzeum šité podle podle výše zmíněného vzoru. VW ovšem provozuje ve své centrále v komplexu Autostadt v německém Wolfsburgu ještě jedno muzeum, nazvané Zeithaus.

V budově Zeithaus, neboli v Domě času, najdete samozřejmě i vozy Volkswagen, tvoří ale asi jen pětinu celé kolekce, podstatou je tu spíše mapování historie automobilu obecně. A v jejím případě Němci nemluví jen o sobě.

Co se týče VW, připomíná muzeum vznik názvu, který je spojen s organizací Kraft durch Freude (Síla díky radosti, řekněme). Ta provozovala spořící program pro občany, který jim pak měl umožnit zisk - tzv. KdFwagen. Přišla ale 2. světová válka a veškeré úspory padly na ni. Až po ní přišel VW Typ 1, lidově „Käfer”, tedy Brouk, jenže za něj se muselo plně platit, naspořené prostředky z KdF už dávno neexistovaly. V muzeu uvidíte vedle sebe stát první verzi z roku 1938 a poslední, v Mexiku vyrobený kus z roku 2003.

Muzeum ovšem začíná mnohem dále v historii - u Benz Patent Motorwagenu, pokračuje Lancií Lambda, prvním autem se samonosnou karoserií, a předvede i legendární Bugatti Type 57 Atlantic. Můžete se podívat i na Citroën DS, ultra vzácný Cord 812, DKW F1, Cisitalia 202 nebo Lamborghini Countach 'Periscopica'. A nechybí ani česká Tatra 87.

Tatra 87, jako první masově vyráběný sedan, při jehož konstruování byly využity poznatky z testování ve větrném tunelu a vůbec vědecké poznatky o aerodynamice, se právem dostala mezi vozy, které jsou řazeny mezi milníky automobilových dějin světa.

Tatra 87 se vyráběla v letech 1936-1939 a pak ještě po skončení druhé světové války do roku 1950. Poháněl ji vzadu umístěný třílitrový osmiválec s výkonem 55 kW (75 koní). Maximální rychlost byla 150 kilometrů v hodině. Celkem se jich vyrobilo 3023 kusů. K majitelům tohoto vozu patřila například Eliška Junková, spisovatel John Steinbeck, či letecký konstruktér Ernst Heinkel. Nyní ji má ve své sbírce i moderátor Jay Leno. V Německu se v roce 1939 prodávala za cenu 8450 říšských marek.

V jejím těsném sousedství je například NSU Ro 80, což byla první limuzína s Wankelovým motorem, Lamborghini 350 GT (první supersport této značky), Lamborghini Diablo GT (svého času nejrychlejší vůz světa) nebo Lotus Elite Series II - první vůz světa, jehož monokok byl kompletně vytvořen ze syntetických materiálů. V dalších patrech jsou pak k vidění například Trabant, Chevrolet Corvette, DeLorean DMC-12 a mnoho dalších vozů, které automobilový nadšenec vždy rád uvidí.

Kromě sporťáků a jiných exotických aut se tu ale můžete podívat i na obyčejná auta, kterými lidé jezdili do práce. Je tu třeba Borgward Isabella, pár exemplářů BMW Neue Klasse, legendární Austin Mini nebo Alfa Romeo Alfasud.

Samozřejmostí je muzejní obchůdek, který obvykle nemá smysl zmiňovat, protože tu bývají k prodeji jen různé drobnosti. Tenhle je však speciální tím, že má širokou nabídku knih o automobilech, a to nejen nových, ale i použitých, i když většina je v německém jazyce.

Wolfsburg není místo, které by člověka napadlo jako první pro výlet, ale máte-li v plánu cestu do Berlína nebo do Lipska, je to už docela blízko. Vstupné do muzea 5 Euro je spíš symbolické a určitě to stojí za to!

Fotogalerie: zde

Z článků upravil Vladimír Rojek:

„Ve Wolfsburgu vzdávají hold Tatře 87. Zařadili ji mezi automobilové milníky.“
15.  11.  2016, Radek Pecák
www.autorevue.cz/ve-wolfsburgu-vzdavaji-hold-tatre-87-zaradili-ji-mezi-automobilove-milniky

„VW provozuje muzeum, ve kterém pomalu nenarazíte na VW. K čemu to?“
17. 11. 2016, Marek Bednář
www.autoforum.cz/fascinace/vw-provozuje-muzeum-ve-kterem-pomalu-nenarazite-na-vw-k-cemu-to