Rok co rok, se vždy koncem května zaplní Masarykovo náměstí v centru Ostravy historickými vozidly. Ani letos tomu nebylo jinak. Slunečné počasí přilákalo v sobotu 30. května na náměstí okolo stovky historických automobilů a motocyklů, z nichž se většina zúčastnila tradiční Veteran Rallye Ostrava 2015 & XVII. ročníku Memoriálu Ing. Františka Procházky.
A tak diváci si mohli zavzpomínat, jaké to bylo cestování např. městskou hromadnou dopravou, resp. autobusy Škoda RTO nebo osobními vozy Tatra, Škoda, Fiat, Simca, Mercedes-Benz nebo třeba Wartburg. Samozřejmě, že ne každý měl v té době možnost jezdit takovými vozy jako Salmson, MG, BMW, Mazda, Triumph, Lotus, Porsche či Ferrari. O to více budily tyto vozy zájem publika. Na své si přišli i milovníci jednostopých vozidel, především českých značek vč. atraktivní Pragy 500 BD z roku 1932.
Příjemnou, pohodovou atmosféru doplnili účastníci rallye a pořadatelé stylovým dobovým oblečením. Za asistence kamer České televize (přímý vstup do vysílání Studia ČT24) a za požehnání generálního vikáře Ostravsko-opavské diecéze Mons. Martina Davida se jednotlivé posádky vydaly na 80 km dlouhou trať, zpestřenou mnohými zajímavými místy.
První zastávkou byla Studénka, resp. zámek a jeho stálá expozice Vagonářského muzea vč. panelu s funkční modelovou dráhou o rozměru 6 x 1,5 m. Součástí expozice je i Letecká výroba ve Studénce, neboť od poloviny 30. let minulého století se ve Studénce, v Moravskoslezské vozovce vyráběly i letadla se značkou Tatra. A program v parku před zámkem oživilo představení taneční skupiny P.U.S.A. a Tamburašského orchestru Brač. Paráda!
Druhou zastávkou byla obec Pustějov, kde již souběžně probíhaly dvě akce najednou. Jednak Den dětí a poté netradiční Den otců. Prostranství okolo místní Sokolovny bylo opět zaplněno malými i velkými diváky, kteří si celý den bezesporu užili. Děti chytali živé rybičky v bazénu, soutěžili v různých disciplínách a třeba kreslili historické auta. Za odměnu se potom v historickém automobilu, při jízdě stálosti okolo Pustějova, i svezli. Otcové si zase mohli prohlédnout techniku pro svoje zahrádky a při sklence něčeho osvěžujícího pak prohlížet vystavené vozy a vzpomínat. A pro všechny účastníky byla připravena i domácí zabijačka. No, kdo by chtěl odjíždět...
Ale itinerář ukrajoval další kilometry trasy a naváděl účastníky rallye neomylně do města se siluetou zámku nad městem, do Fulneku. Komenského náměstí v centru města znělo díky Spálovskému dixielandu swingem a díky místním dívkám a ženám se i vlnilo v rytmu charlestonu. K tomu prohlídka Památníku Jana Amose Komenského a zrenovovaného kostela Nejsvětější Trojice v areálu bývalého Augustiniánského kláštera nad náměstím.
Bohužel, počasí zde poprvé naznačilo, že má v repertoáru i jiné varianty než jen slunečno a bez mráčků. A všem to jasně ukázalo při cestě do Tošovic a při návštěvě zábavného areálu Heipark, kdy se z nebe valily proudy vody. Proto místo jízdy na bobové dráze zaujali účastníci místa v restauraci, kde zřejmě na takový nával nejsou připraveni a hlavně organizačně vycvičeni. Naštěstí se počasí umoudřilo a tak praví „sportsmeni“ si užili i jízdy na bobech.
Cíl Veteran Rallye Ostrava 2015 byl v malebném údolí řeky Odra, u poutního místa U Maria skály. I počasí se nakonec umoudřilo, ukázalo opět svou přívětivou sluneční tvář a konec rallye tak mohl proběhnout zase v pohodové atmosféře.
A to i přes dementní výkon majitelů místního hotelu, kteří snad tu naši cestu do minulosti jakoby ukončili v době reálného socialismu a připomněli nám, jak také mohou ještě vypadat služby a vztah k zákazníkovi. Tímto bych se chtěl účastníkům rallye za jejich přístup dodatečně omluvit.
Nicméně hudba v podání country-popové kapely Benových sebránků vyloudila na tvářích účastníků úsměv a slavnostní vyhlášení výsledků pak jen udělalo tečku za doufám příjemným veteránským dnem. Mezi vítězi se do sedmnáctileté historie rallye tentokrát zapsali: David Hertel z Hlučína s vozem Salmson S4 DA Coupé z roku 1936, Hana Juchová z Kozlovic s Fiatem 600D z roku 1964, Bc. Martin Polášek z Těrlicka s Mercedesem-Benz 280 SEL z roku 1972, Martin Čempel z Dětmarovic na motocyklu ČZ 150C z roku 1945 a Tomáš Kyselý ze Spálova na motocyklu Jawa 350 Sport z roku 1968, který se stal i absolutním vítězem a držitelem Putovního poháru Memoriálu Ing. Františka Procházky.
Navíc pořadatelé ocenili i nejelegantnější posádky rallye, konkr. rodinu Krčmářových z Vřesiny, kteří startovali s vozem Tatra 57 Polokabriolet z roku 1932, posádku Petra Henzela ze Studénky s vozem Aero 662 z roku 1932 a „mafiány“ z vozu Mercedes-Benz 200 D z roku 1966, kterým velel Ing. Jiří Nuzík z Ostravy.
Pořadatelé by chtěli touto cestou poděkovat Městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, Městu Studénka, Městu Fulnek, Městu Odry, Obci Pustějov, Ostravsko-opavské diecézi a Policii ČR. Poděkování patří i firmám Tatra, a.s., VDI Metros, Dopravní podnik Ostrava, Roman Ledvoň (smluvní partner Walter.cz), Holbein studio a DV Reklama.