foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Odkazy

Logo TatraLogo FIVALogo AVCCLogo Loprais DakarLogo Fiat 128Logo Fullcom

Reklama

Stimulant kofein pro fyzický i psychický výkon

Již 18. pokračování populární Veteran Rallye Ostrava & Memoriálu Ing. Františka Procházky připravili pořadatelé z ostravského Tatra Veteran Sport Clubu v AČR, kteří si jen tak mimochodem i touto akcí připomněli 45 let svého působení na veteránské scéně.

Start rallye je již tradičně v centru Ostravy na Masarykově náměstí, které letos hostilo premiérově i Májový jarmark, pořádaný ostravským Centrem kultury a vzdělávání. A tak náměstí zaplnily desítky historických vozidel různých značek a ročníků, stánky řemeslníků nebo občerstvení. Setkání doplnila „těžká vozba“ z Dopravního podniku Ostrava, Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a Tatra Truck Kopřivnice, která představila historický autobus Škoda 706 RTO z roku 1968, hasičský speciál Tatra T815-7 6x6, a prototyp zemědělské Tatry T158 6x6 Agrotahač. Příjemným zpestřením byla i účast Klubu českých velocipedistů z Ostravy - Hrabové a veteránistů z Polska.

Po tradičním komentovaném startu a projížďkou po pěší zóně v centru Ostravy se vydalo 67 posádek na trasu rallye o celkové délce necelých 80 km, která končila až v podhůří Beskyd pod Lysou horou. První zastávkou byl Důl Michal v Ostravě - Michálkovicích, jehož historie se datuje až k roku 1843, kdy zde byla rakouským c. k. Vysokým montánním erárem založena kutací jáma. Už od dopoledne byl Důl Michal zaplněn dětmi s rodiči, neboť členové místního sdružení dobrovolných hasičů zde pořádali každoroční Den dětí. A příjezd kolony historických vozidel byl vítaným zpestřením programu.

Účastníci rallye mohli naopak vychutnat jedinečnou atmosféru Dolu Michal, zahrnující povrchové objekty s mimořádnou industriální architekturou, zachovanou v původním stavu vč. s jejich vybavením posledního těžebního dne, jako např. Strojovny s původními elektrickými stroji z let 1912 až 1915 nebo Kotelny s parním strojem z roku 1893. K tomu havířský guláš s knedlíky, vystoupení folkové kapely Walda band (resp. bývalé skupiny Trempo, volné seskupení muzikantů okolo Milana „Waldy“ Novotného a Rendy „Racka“ Matláška), doplněné o ženské vokálně-instrumentální seskupení Bo Bosorky!!!, plnění úkolů průjezdní kontroly a krásné počasí…  No není divu, že se zde posádky zdržely přes dvě hodiny.

Z Ostravy - Michálkovic pokračovaly posádky směrem k bývalé Nové huti, kde byla připravena tradičně-netradiční jízda stálosti na neznámou vzdálenost. Proč netradiční…? Viděli jste průjezdní kontrolu, kterou tvořily krásné ženy v koktejlkách z 30. let coby časoměřičky i zapisovatelky? Já tedy ne, a věřte, byl to velmi vzrušující zážitek, až pomalu zastavovali i dělníci, odjíždějící z fabriky domů...

Sedliště, dobrovolní hasiči a Dětský den bylo kulisou další průjezdní kontroly rallye. Hravá byla i disciplína pro účastníky rallye - Hoď náhradní díl do bedny. Navíc zde byla otevřena i Lašská jizba s exponáty lidového umění, předměty selského života vč. historické knihovny vztahující se k Lašsku. Nejznámější památkou obce je však prastarý dřevěný kostelík Všech svatých z roku 1638, stojící na místě starého dřevěného kostela z roku 1447. Kostelík je obklopen malým hřbitůvkem s množstvím pozoruhodných litinových křížů.

Příjemnou projížďkou přes hráz a okolo břehů Žermanické přehrady přijeli jednotliví účastníci do Soběšovic. Tak jako dobří holubi se vracejí, tak i pořadatelé z Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava v AČR se rádi vrátili po dvou letech do obce Soběšovice, kde v roce 2013 končil polo-jubilejní 15. ročník ostravské rallye. A zase to nemělo chybu! Vedení obce a členové dobrovolných hasičů připravili na fotbalovém hřišti opět pohodovou zastávku s občerstvením. A věříme, že i naše kolona auto a moto veteránů byla stylovým předvojem k tradičnímu fotbalovému zápasu mezi svobodnými a ženatými.

Předposlední zastávkou byla u hospůdky Harenda v Dobraticích pod horou Prašivá. Kdysi vyhlášená hospůdka s venkovním sezením, kterou jsme navštívili již při Moravia Rallye 2000, zela prázdnotou, neboť byla zavřena, nakonec prý kvůli rallye… No comment. Přesto jsme toto krásné místo vybrali pro průjezdní kontrolu, kde posádky plnili další s humorných úkolů - Prostrč špagetu co nejrychleji oběma otvory...

Cíl Veteran Rallye Ostrava byl ve Frýdlantu nad Ostravicí. Nejdříve proběhla krátká komentovaná zastávka v centru města před Kulturním domem, cílová rampa pak byla připravena před Rekreačním střediskem Budoucnost ve Frýdlantu nad Ostravicí - Nové Vsi. Zde účastníky rallye navštívil i Karel Loprais se svými syny a s doprovodným asistenčním speciálem Tatra 815 6x6, která letos pokořila i jihoamerický „Dakar“.

Travnatý areál rekreačního střediska zaplnila historická vozidla, skupinky diskutujících majitelů a příznivců historických vozidel a chvíle příjemného a zasloužilého odpočinku byla završena vyhlášením výsledků rallye. Vítězem kategorie A1 (auta do roku výroby 1945 vč.) se stal Václav Vydra z Rychvaldu s Tatrou 57 (1935), kategorie A2 (auta vyrobená v letech 1946 až 1970 vč.) Aleš Maralík z Krmelína s Tatrou 87 (1947) a kategorii A3 (auta vyrobená v letech 1971 až 1985 vč. + výjimky) Bedřich Beneš z Ostravy s terénním vozem UAZ 469 (1988). Motocyklovou kategorii M1 (moto do roku výroby 1945 vč.) Pavel Štramberský ze Starého Jičína na stroji Harley-Davidson WLD (1941) a kategorii M2 (moto vyrobené v letech 1946 až 1985 vč. + výjimky) David Malchárek ze Studénky na ČZ 175, typ 450 (1966). Ceny věnovaly městské obvody, města, obce a sponzoři, konkr. Tatra Truck a.s., Koutný s.r.o. a Besip.

Oceněni byli i nejlepší účastníci s italskými vozy (první Tomáš Šťastný z Orlové-Poruby s Fiatem 850 Sport Coupé z roku 1971) účastníci z Polska (první Tomasz Krzyźowski z Katowic s vozem FSO 125p z roku 1987), nejelegantnější posádky nebo nejvzdálenější účastníci. Gentlemanem rallye se stal za nezištnou pomoc při opravě vozu jedné z posádek rallye Jiří Janošek z Českého Těšína, startujícím s MG A z roku 1955. Absolutním vítězem a držitelem Putovního poháru Memoriálu Ing. Františka Procházky se stal Aleš Maralík z Krmelína a jeho nádherná Tatra 87 z roku 1947.

Pořadatelé chtějí touto cestou poděkovat ostravským městským obvodům Moravská Ostrava a Přívoz a Michálkovice za finanční podporu akce, obcím Sedliště, Soběšovice, Sdružení dobrovolných hasičů v Michálkovicích, Sedlištích a Soběšovicích, Dolu Michal i městu Frýdlant nad Ostravicí za dary a ceny pro účastníky rallye a hlavně jejich spolupráci při pořádání Veteran Rallye Ostrava 2016. Děkujeme!!!