foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Odkazy

Logo TatraLogo FIVALogo AVCCLogo Loprais DakarLogo Fiat 128Logo Fullcom

Reklama

Rukavice do fitness a nebo pro cyklistiku

foto clanek 004Po roce se opět zaplnilo Masarykové náměstí v centru Ostravy historickými vozidly účastníků Veteran Rallye Ostrava 2012 & IV. ročníku Memoriálu Ing. Františka Procházky. Po loňském dešti a chladu nebylo ani památky, spíše naopak. Slunečné letní počasí přilákalo nejednoho diváka, aby se pokochal pohledem na krásné vozy a zavzpomínal na doby minulé.

Oproti loňsku upravili pořadatelé z Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava v AČR trať Městského kritéria, posunuli start na ulici 28. října a tím vyhradili celý pruh Masarykova náměstí pro výstavu historických vozidel účastníků rallye. První vozidla se začala sjíždět už po sedmé hodině a před startem rallye mohli návštěvníci obdivovat třicítku zajímavých vozidel, mezi nimiž nechyběla ani Tatra 57A z roku 1938, loňského vítěze Zdeňka Bastla, Aero 30 Roadster z roku 1936 Jirky Tolocha nebo sportovní roadster Tatra 57 z roku 1932 Jiřího Kleina z Ostravy, která byla zároveň nejstarším vozem rallye.

Pozornost diváků vždy a všude dokáže na sebe strhnout nestárnoucí věčný mladík Jirka Janošek z Českého Těšína, který tentokrát přijel se svým populárním anglickým sporťákem MG A z roku 1955. Nicméně vozidel k obdivování bylo daleko více, např. sportovní náklaďáček tzv. muscle cars Chevrolet El Camino SS z roku 1971 (motor V8, objem 5,7 litru), populární byly i dva vozy Fiat X1/9, dvoumístná kupátka karosované firmou Bertone, která se vyráběla v letech 1972 až 1989. Vyrobeno bylo jen 141.108 vozů a v Ostravě představené vozy byly z roku 1978, resp. 1982. Oba dva byly vybaveny řadovým čtyřválcem o objemu 1.498 cm³ a výkonu 85 k, umístěným před zadní nápravou.

Atraktivní byla i sportovní Matra Simca Bagheera z roku 1974, která má tři sedadla v jedné řadě. Řadový čtyřválec o objemu 1.442 cm³ umístěný napříč za sedadly před zadní nápravou, dával výkon 90 k a díky hmotnosti 965 kg dosahoval max. rychlost až 190 km/hod. Jen pro zajímavost, v letech 1973-80 bylo vyrobeno pouze 47.802 těchto vozů. Mezi posledními se představil na Masarykově náměstí i klasický anglický sportovní elegán Jaguar XK140 Coupé z roku 1957. Model XK140 byl vylepšeným pokračovatelem populární řady XK120 a během let 1954 až 1957 se vyrobilo okolo 9.000 kusů, které poháněl řadový šestiválec o objemu 3.442 cm³, výkonu 190 k a max rychlosti okolo 200 km/hod.

Své fanoušky si však našly i nestárnoucí Tatry 600 Tatraplan, „šestsettrojky“, Škody Octavia nebo 1000 MB, Ford Capri a další. Mezi automobily se neztratili ani motocyklisté. Veteran Rallye Ostrava není zrovna motocyklovou baštou, ale i tak bylo možné si prohlédnout např. populární skútr ČZ 502 z roku 1961, Jawu 350 Sport (1968) nebo Jawu 250 se sajdkárou z roku 1972.

foto clanek 005Při rozpravě seznámil hlavní pořadatel rallye Jaromír Buček jednotlivé posádky s programem a záludnostmi rallye a přesně v 10 hod. odstartoval náměstek primátora města Ostravy Bc. Aleš Boháč první historické vozidlo. Šlo konkr. o bílou Tatru 2-603 z roku 1965, s kterou se tovární jezdec Tatry Kopřivnice Alois Mark zúčastnil v letech 1965 a 1966 populárního Marathonu de la Route. Dnes je Tatra přestavena do „civilní“ podoby a řídil ji Tomáš Procházka, vnuk Aloise Marka.

Při komentovaném startu, kterého se bravurně zhostil Petr Vykoukal, absolvovali jednotlivé posádky se svými vozidly první soutěžní prvek - přejetí prkna koly na straně spolujezdce a poté se vydali na trať Městského kritéria. Špalír diváků tak mohl shlédnout vozidla nejen v klidu, ale mohli také ocenit řidičské schopnosti jednotlivých řidičů a nakonec shlédnout historické vozidla v pohybu. Vychutnat si tak i jejich specifickou vůni a zvuk.

První zastávkou na trati rallye byl Vratimov, kde na parkovišti u Obecního úřadu připravili zaměstnanci místního Domu dětí a mládeže v rámci rallye Dětský den. Pro děti a jejich rodiče či prarodiče byl připraven bohatý soutěžní program, zpestřený právě historickými vozidly, jejichž posádky plnili soutěžně-humorný prvek - slalom kolečkem za použití dvou tyček na čas.

Druhá průjezdní kontrola byla u Cvičná štola ve Staříči, kde byla připravena pro zájemce exkurze do podzemí, aby tak na vlastní kůži zažili, co to vlastně to havířské povolání obnáší… Mezi exkurzemi pak účastnici plnili hned tři úkoly - navlékání klíčů jednou rukou na kroužek, test z historie motorismu - pojmenuj jednotlivé druhy karoserií a na závěr Ninja test - házení hvězdicí na terč.

Poledne a čas oběda zastihnul posádky historických vozidel v Metylovicích, kde byl v místní restauraci „Pod lipami“ připraven oběd (svíčková nebo řízek) a pro pobavení či příjemné trávení oběda humorná disciplína - pomocí injekční stříkačky rozpohybovat model autíčka a ujet s ním vytýčenou trasu. No, stříkat jednou rukou, mířit a jenom trefit to autíčko byl chvílemi nadlidský výkon… Klasická disciplína z dílny Davida Gavroně.

Naopak oddychová zastávka proběhla u Romana Ledvoně a v jeho soukromé ornitologické ZOO ve Frýdlantě nad Ostravicí - Nová Ves. Doteď nedovedu pochopit, jak se na příjezdovou cestu vešly všechny ta auta, ale prohlídka ptačích voliér stála za to. I když prý nejhezčím ptákem byla nějaká liška… No nevím.

V okolí vodní nádrže Šance pak čekala na startovní pole účastníků poslední dovednostní disciplína, a to jízda pravidelnosti na neznámou foto clanek 006vzdálenost (1 až 2 km) průměrem 28 km/h. Poté posádky projeli Starými Hamry, Bílou a přijeli do sluncem zalité Horní Bečvy, kde před požární zbrojnicí vedle motorestu Bečvan byl cíl rallye a „koláčkové“ občerstvení. Účastníci rallye se navíc stali součástí příjemného odpoledne, kterým žila celá Horní Bečva a přespolní návštěvníci - „Kácení máje“.

Díky starostovi Horní Bečvy Mgr. Oldřicha Ondryáše a ředitele rallye Vládi Rojka se vyhlášení výsledků Veteran Rallye Ostrava 2013 neslo v poklidné pohodové atmosféře. Každý účastník obdržel upomínkové předměty, oceněni byli nejen první tři v každé kategorii, ale pan starosta ocenil flaškou domácí slivovice i nejstarší auto vozidlo rallye a nejhezčí či nejzajímavější tatrovku rallye. Nakonec byl předán i Putovní pohár vítěze Memoriálu Ing. Františka Procházky, který poprvé ve čtrnáctileté historii vybojoval účastník v jedné stopě - Tomáš Kyselý z Opavy na Jawě 350 Sport z roku 1968.